Shiren 5 Plus rogalik numerek trzy gramy (不思議のダンジョン 風来のシレン5 plus)

No dobra dwa dni minęło jestem po weekendzie w domu totalnie zmęczony ale jedziemy z konkretami.

Zakładam, że masz już szczęśliwie założone na swojej Vicie konto w japońskim e-shopie. Szukamy naszego Shiren’a w sklepie. Jest zaraz za final fantasy no i po drugiej pozycji roguelike o której później albo raczej innym razem. Żeby było śmieszniej to nasz program jest na literę HA w sklepie jak na obrazku niżej za 4.666 jenów.

2015-09-20-201018

Karta kredytowa nie działa ale podobnie jak w wielu innych serwisach można zastosować kartę „zdrapkę”. Ja akurat załatwiłem w 5 minut temat w moim swojego czasu ulubionym sklepie z Hongkongu play-asia:

Cyfrowa zdrapka 5000 jenów w play-asia

za 45 dolców amerykanskich. Kod przychodzi po minucie na email tylko trzeba pamiętać żeby karta była „digital” bo jak wyślą zwykłą zdrapkę poczta to będzie drogo i trwało z tydzień.

Jak na obrazku poniżej przy tej grze nie mam już opcji kup tylko na żółto „download”.

2015-09-20-201140

Gra się ściągnęła w kilka minut i najdłużej ze wszystkiego to szukałem Shirena 5 Plus w e-shopie. Nie było łatwo znaleźć w końcu to gra niszowa 🙂

Po odpaleniu wita nas ekran jak niżej:

シレン5 plus

W grze mamy zamienione funkcjonalnie krzyżyk z kółkiem. Kółko to potwierdzenie. Trochę wykurzające ale można się przyzwyczaić.

Jak się domyślasz drogi Czytelniku to główne menu gry. Ponieważ japońskiego nie znam ni w ząb to w ruch poszedł mój ulubiony OCR ABBYY PRO screenshot reader i wyszło, że generalnie zawsze pierwsza opcja od góry czyli zacznij przygodę. Pozostałych opcji nie używamy.

Aha często gra pyta czy TAK/NIE warto zapamiętać, jak TAK (góra po prawej) i NIE (dół po prawej) wygląda po japonsku:

シレン5 plus (5)

No dobra. Jedziemy dalej.

Na początku lądujemy w pierwszej wiosce którą sobie zwiedzamy od lewej do prawej. Pod koniec mamy początek scenariusza. Myślę, że można się domyślić o co chodzi. Po scence możemy iść dalej w prawo gdzie wchodzimy w pierwszy krótki 5 poziomowy labirynt w lesie. Może dwa słowa jak walczymy. Generalnie możemy mieć miecz, tarczę i atak zdalny jak różdżkę (podpinaną pod lewy górny spust). Miecz to kółko. Trójkąt wejście do ekwipunku. Ekran opis :

シレン5 plus (4)b

Tutaj mam ze sobą dwie fretki-koleżanki akurat ale mniejsza z tym.

Po przejściu trafiamy do kolejnej wioski która zostaje na dłużej naszą bazą wypadową. Za wioską mamy kolejny krótki las i trafiamy na początek zabawy. Trzy wieże:

シレン5 plus_1B

Tutaj miałem problem bo nie wiedziałem w jakiej kolejności trudności te wieże są. Pierwszą po lewej zrobiłem z palcem i polazłem później do prawej gdzie zostałem zmieciony. Problem w tym się pojawił, ze jak zginąłem w prawej to już nie mogłem chodzić do innych. (dlaczego tak? – myślę że nie będę zdradzał psując zabawę). Tak czy inaczej jeden dzień tutaj straciłem i byłem na granicy jak to z rogalikami bywa na rage-quit czyli rozstanie się w złości z grą na zawsze….

No dobra ale jak w to grać. Przedmioty które wypadają z potworków to miedzy innymi zioła, czary na pergaminie i słoiki. I trzeba wiedzieć co i do czego. Dużo tego nie ma tak setka z ogonkiem ale trzeba się wykuć na pamięć. Mi to razem z przygotowaniem zajęło 3 dni. Będziesz potrzebował mój drogi Czytelniku programu  Anki. Najlepszy program do nauki na pamięć jaki istnieje. Następnie będziesz w Anki robił karty z opisem czarów, ziół i słoików ze stronki wiki Shirena 5 Plus

Wiki google translate na polski

Mi zrobienie kart do Anki zajelo najdłużej ze wszystkiego bo tak ze dwa dni.  Copy-Paste trochę trwa. Samo nauczenie się na pamięć z pomocą Anki w kolejnym kroku to byl już moment nawet dla mnie starego sklerotyka jeden dzień wystarczyl wiec w sumie trzy dni. Dodatkowo japonczyki tez się tego musza uczyc na pamięć wiec nie mamy straty tutaj zadnej z powodu nieznajomości jezyka. Wyglada to przykładowo tak. Wezmy czar teleportacji z labiryntu.

Ze stronki wybieramy czary jak na rysunku poniżej (nie wiem czemu na polski google przetłumaczył to jako przewijania może zwoje pergaminu?):

ScreenClip

 

Mamy go tutaj (konkretny czar na teleport):

 

 

ScreenClip3

 

Jeśli wybierzemy „Zaproponuj lepsze tłumaczenie” to dostaniemy obrazek jak nizej i możemy spoko copy-paste przenosić do Anki:

 

ScreenClip2

Tak wiec  będziemy mogli przekopiować sobie na karte Anki o tym czarze, że

脱出の巻物 to teleport z labiryntu.

Pytanie jak się tego nauczyć na pamięć? Zapamiętać znaczenie tych pięciu krzaków? Najprościej wymyślić sobie jakaś historyjkę typu drugi znak w tych pięciu krzakach przypomina trójząb. Jeśli kogoś dziabnie się w tyłek takim trójzębem to szybko ucieka z labiryntu… No i tak mamy jeden tekst zapamiętany została tylko setka… Sam się zdziwiłem jak szybko poszło bez znajomości języka japońskiego opanowanie podstawowych nazw w grze umożliwiających komfortowe granie.

Ja zrobiłem na super szybko taka talie kart tyle ze po angielsku:  test rogue. Wykucie na pamięć zajęło mi jeden dzień w tym dwie godziny dojazdu do pracy (anki mam tez na telefonie) wiec spoko. Jak znamy czary, zioła i słoiki to gra się już całkiem komfortowo. Jedenasta dochodzi. Jutro do roboty więc kończę na dziś….

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *